Gedurende de afgelopen week zijn meerdere taxibedrijven bezocht. Door de Belastingdienst is daarbij op 2 voertuigen beslag gelegd en er werden vorderingen geïnd. Ook is in de nacht van zaterdag op zondag het taxivervoer gecontroleerd vanuit Enschede, Hengelo en Almelo. Meerdere misstanden kwamen aan het licht over onder meer de technische staat van de voertuigen en uitkeringsfraude. Enkele taxi’s moesten hun werk per direct stoppen en boetes zijn uitgereikt.

Stationsplein Enschede, even na middernacht. Waar de laatste trein nog wat uitgaanspubliek in de binnenstad afzet, staan tientallen agenten deze zaterdagnacht klaar om taxi’s te doorzoeken. Net als hun collega’s in Hengelo en Almelo op hetzelfde moment. Deze zogenoemde nulmeting – het is de eerste keer dat er op deze schaal informatie wordt ingewonnen over de Twentse taxibranche – moet de politie inzicht geven in eventuele misstanden in de sector.

Ook deze avond is er weinig aan te merken op de meeste Twentse chauffeurs. Maar als de eerste voertuigen in de Enschedese binnenstad zijn opgespoord en door motoragenten worden meegenomen, blijkt ook dat er bij de controle veel op het spel kan staan. De chauffeur van een zilvergrijze Toyota Prius raakt in discussie met twee agenten als de verplichte Boord Computer Taxi (BCT) niet de vereiste rittenregistratie toont. Sterker nog, het apparaat doet helemaal niets. “Hij is net bij mijn laatste rit kapotgegaan, echt waar”, zegt hij tegen de dienders.

Waarom het de chauffeur menens is, wordt snel duidelijk: het boetebedrag voor een niet werkende BCT is 1800 euro, en er kan daarnaast nog een rijverbod worden opgelegd. En niet rijden, betekent geen inkomsten. “Het is een economisch delict”, zegt een agent over de hoogte van de mogelijke straf. “Zonder registratie kun je oneerlijk concurreren tegen bedrijven die hun boekhouding wel op orde hebben. En daarmee ondermijn je de sector waarin je werkt.”

De Enschedese taxichauffeur krijgt een tweede kans: mits hij op papier een rittenregistratie bijhoudt, mag hij dit weekend blijven werken. Maandag moet hij zijn boordcomputer in orde laten maken. Wordt hij daarna alsnog gepakt, dan volgt een rijverbod.

Deze clementie krijgt een aantal andere chauffeurs niet. Zij rijden met nagenoeg spekgladde banden over de Twentse straten. “Rechtsachter 0,5 millimeter profiel, veel minder dan de minimumeis van 1,6″, krijgt een van hen van een agent te horen. Onmogelijk, luidt het antwoord van de chauffeur. “De banden zijn net nieuw.”

Maar de meetapparatuur liegt niet. “Dat kost je 140 euro, want dit is echt onveilig. Doorrijden is bovendien op eigen risico, want als we je weer staande houden, krijg je opnieuw een boete.” Als de man met een prent is heengezonden, uiten de agenten onderling hun verbazing. “Je wilt als professioneel chauffeur toch met fatsoenlijk materiaal op pad, en niet met gladde banden?”

Zo legde ILT een boete van 4.400 euro op aan een taxi zonder vergunning. De chauffeur kreeg ook een last onder dwangsom van 10.000 euro opgelegd, om herhaling te voorkomen. Daarnaast waren er boetes van respectievelijk 1.800 en 900 euro voor het rijden zonder boordcomputer en een niet gekeurde taximeter. De politie bekeurde onder meer voor gladde banden, rijden zonder rijbewijs en een snelheidsoverschrijding van 47 kilometer per uur binnen de bebouwde kom.

Rond 01.40 uur krijgen de agenten een melding via hun portofoons. Het aantal taxi’s in de binnenstad lijkt erg af te nemen. “Dan halen we ze toch van verder weg”, is de korte respons richting de motoragenten. Nog geen drie minuten later komen ze al met twee taxi’s terug.

De politie weet dat ze met een controle op zaterdagavond de meeste taxi’s kunnen controleren, maar ook dat ze chauffeurs snel het brood uit de mond stoten door ze lang stil te zetten. Daarom krijgen alle gecontroleerde chauffeurs een papier mee, waarmee ze kunnen voorkomen dat ze op andere plekken in Twente opnieuw door de molen moeten.

Voor een aantal chauffeurs krijgt de nachtelijke controle misschien nog een staartje. Het UWV registreert maandagavond de personalia van chauffeurs, om komende week te bekijken of ze zich niet schuldig maken aan uitkeringsfraude. “Werken naast een uitkering mag in sommige gevallen, maar alleen als je het bij ons meldt”, zegt een controleur.

Bron: Tubantia en Gemeente Enschede